Home

Aantal bezoekers

mod_vvisit_counterVandaag27
mod_vvisit_counterGisteren186
mod_vvisit_counterDeze week213
mod_vvisit_counterDeze maand1596
mod_vvisit_counterAltijd340504

Raamposter bestellen

Heeft u nog geen raamposter ontvangen?

Klik dan hieronder om een gratis raamposter te bestellen:

poster_bestellen_3d

 


Realisatie website:
EZ Webdesign - EaZy to use websites & software
Relaties tussen bedrijfsleven, financiële wereld en de politiek in Limburg Afdrukken
maandag 28 juli 2014 11:09

logo-2manIn Limburg bestaat een informeel netwerk van contacten tussen bedrijfsleven, de financiële wereld en de politiek. In dit circuit worden veel plannen gesmeed die later als hapklare brokken aan Provinciale Staten worden aangeboden als hamerstuk. Ook de plannen rond de Buitenring zijn tussen 1997 en 2001 tot stand gekomen via deze overlegstructuur. Hoe ziet die structuur eruit? Hierbij een onderzoek naar dit netwerk uit 1997 van een accountant-in-opleiding uit Maastricht. Als je invloed wilt uitoefenen in Limburg, waar moet je dan zijn?

 

In dit onderzoek (56 pagina's, 25 MB, klik hier) komen drie verenigingen naar voren die het belangrijkst zijn in Het Netwerk Maastricht. Dit zijn de businessclub van MVV, Golfclub Wittem en Rotary De Hoogenweerth, aldus het onderzoek. In en vooral ook via deze verenigingen zijn contacten te leggen met tal van belangrijke instellingen in Maastricht. Deze drie zijn verbonden met zes andere grote verenigingen en stichtingen.

 

logo-handEr zijn enkele personen naar voren gekomen die beschikken over een belangrijk relatienetwerk. Deze personen staan ook onderling met elkaar in contact. Daarnaast zijn er enkele personen die veel linken hebben naar andere instellingen.


Een van hen is drs W.G.l. Blind, directeur van SNS Bank Maastricht en tevens voorzitter van de Kamer van Koophandel in Maastricht. Ook drs Th. Bovens (CDA), thans gouverneur, komt in het onderzoek uit 1997 prominent naar voren. Mensen met tal van nevenfuncties zijn zich bewust van het belang van het Maastrichtse netwerk, omdat het namelijk eenvoudiger is om de beslissers te ontmoeten uit het bedrijfsleven. Door contacten met de beslissers, of de mogelijkheid te creëren om deze te bereiken, kan er doelgericht te werk worden gegaan, aldus de conclusie van het onderzoek.

 

In dit onderzoek is er gekeken naar bestuurders van belangrijke instellingen. Wie ontmoeten elkaar op formele en op informele wijze, en waar? De bestuurders zijn namelijk de personen die de beslissingen nemen. Wanneer deze te ontmoeten zijn, wordt er kennis verkregen over de markt waarin men opereert; en kennis is macht. In dit onderzoek wordt dan ook gezocht naar personen die macht hebben in Maastricht. Dit zijn dus mensen die onder andere belangrijke functies bekleden in het bedrijfsleven, de politiek of in het verenigingsleven. Deze personen beschikken over een netwerk van relaties. Door ontmoeting van enkele van deze, wordt een eigen netwerk opgebouwd.

 

Met behulp van openbare informatie van de Gemeente Maastricht en de Kamer van Koophandel is een overzicht opgesteld van de 25 belangrijkste bedrijven en werkgevers die in Maastricht gevestigd zijn.  Van al deze instellingen is nagegaan wie de bestuurders zijn. Van de Lions Clubs, Rotary Clubs en golfclubs waren de ledenlijsten te verkrijgen. Bij de Gemeente Maastricht en bij Provincie Limburg zijn lijsten met nevenfucties aangevraagd van de burgemeester, wethouders, raadsleden, leden van de Provinciale en Gedeputeerde Staten alsmede van de Commissaris der Koningin. Van bepaalde bedrijven en instellingen zijn jaarverslagen opgevraagd, waarin bestuurders stonden vermeld.

 

logo-handdrukVia internet is er informatie verkregen van het AZM en de Universiteit van Maastricht. Voor bestuurders en commissarissen van de overige organisaties en verenigingen zijn het handelsregister, het verenigingenregister en het stichtingenregister ingezien. Ook is hierin gezocht op bepaalde steekwoorden die naar belangrijke instanties konden leiden in Maastricht. Er zijn zowel formele als informele netwerken aan te wijzen. Het doel van een netwerk is dat de beslissers bereikt kunnen worden. Dit hoeft dus niet altijd door deze personen persoonlijk te ontmoeten. Via andere mensen, die wel contacten hebben met de beslissers, kunnen ze ook bereikt worden.

 

Daarnaast zijn er ook nog bepaalde ontmoetingsplaatsen en evenementen waar belangrijke personen ontmoet kunnen worden. Het is dus van belang om zoveel mogelijk personen te kunnen bereiken. Hiertoe zoekt men aansluiting bij verenigingen en/of stichtingen met leden die reeds over een waardevol netwerk beschikken. Deze personen kunnen een opening vormen naar bepaalde instellingen of beslissers.

 

In het onderzoek wordt het totale netwerk van Maastricht blootgelegd.


Klik hier voor het onderzoek (56 pagina's, 25MB).

Laatst aangepast op maandag 28 juli 2014 17:20