Home

Aantal bezoekers

mod_vvisit_counterVandaag27
mod_vvisit_counterGisteren186
mod_vvisit_counterDeze week213
mod_vvisit_counterDeze maand1596
mod_vvisit_counterAltijd340504

Raamposter bestellen

Heeft u nog geen raamposter ontvangen?

Klik dan hieronder om een gratis raamposter te bestellen:

poster_bestellen_3d

 


Realisatie website:
EZ Webdesign - EaZy to use websites & software
Vergrijzing zorgt voor daling mobiliteit in Nederland Afdrukken
zondag 20 juli 2014 21:57

logo-automobilistVolgens het Planbureau voor de leefomgeving heeft de vergrijzing de komende jaren een dempend effect op de ontwikkeling van de mobiliteit. Na de eeuwwisseling is dat patroon veranderd, aldus dit nieuw rapport. Niet alleen is de bevolkingsgroei afgenomen, ook de leeftijdsopbouw verandert. Dit effect wordt vanaf 2020 langzaamaan groter dan het stuwende effect van de bevolkingsgroei. De demografische ontwikkeling heeft dan per saldo een negatief effect op de groei van de (auto)mobiliteit. Deze mobiliteitsvergrijzing draagt bij aan een gelijkmatiger spreiding van het (auto)verkeer over de dag, en daarmee aan een geringere congestie. Dit komt doordat ouderen de spits vaker vermijden dan anderen.

 

Op langere termijn zal de vergrijzing bijdragen aan een afname van de totale mobiliteit. Vanaf een leeftijd van 75 jaar neemt het gemiddelde aantal verplaatsingen per dag en de gemiddelde lengte van die verplaatsingen snel af. Het effect hiervan op de totale mobiliteit wordt over tien tot vijftien jaar zichtbaar, wanneer de babyboomgeneratie geleidelijk de kwetsbare leeftijd bereikt.

 

Lees het hele document, klik hier.

-------------------------------------

 

Redactioneel commentaar

 

logo-dameDe rijksoverheid geeft met haar rapport aan dat vanwege de vergrijzing de mobiliteit en behoefte aan infrastructuur de komende jaren veel sneller daalt dan rond de eeuwwisseling werd voorzien. Tegen de tijd dat de Buitenring eventueel in gebruik wordt genomen (2020?), is de maatschappelijke behoefte aan deze weg veel geringer dan verwacht. Veel minder verkeer, het verdwijnen van congestie en daarmee van tijdrovende files.

 

De contouren van de nieuwe behoefte aan infrastructuur zijn met dit rapport helder. Rijst dan de vraag of de investeringen in een Buitenring (meer dan een half miljard euro) nog gerechtvaardigd worden door de praktijk. Anno nu is duidelijk dat de oude berekeningen waar de provincie sinds 2001 haar beleid op heeft gebaseerd achterhaald zijn. Blijft de blik bij Bureau Infraprojecten op oneindig staan?

 

Of wordt de afname van het verkeer tegen die tijd handig op het conto geschreven van de nieuw aangelegde Buitenring?

Laatst aangepast op maandag 21 juli 2014 07:33